Càntir Miguel Milá - Argentona 2019

CÀNTIR MIGUEL MILÁ

El càntir de la 69 Festa del Càntir d'Argentona és un càntir del prestigiós dissenyador Miguel Milá i Sagnier, un dels referents del disseny a l'Estat espanyol

"El càntir m'ha ensenyat més a mi del què jo li pugui aportar. Avui, més que mai, cal que els objectes siguin sostenibles. És millor veure un càntir trencat que una ampolla de plàstic abandonada. Per tant, la meva tasca com a dissenyador s'ha reduït a procurar que el seu ús sigui confortable en la vida actual". Miguel Milá

Com cada 4 d'agost a Argentona, per la Festa Major de Sant Domènec, celebrem la Festa del Càntir, una festa on cada any es presenta un nou càntir promogut pel Museu i els Amics del Museu.

Des de fa tres anys, el Museu del Càntir i els Amics del Museu, editors del càntir, han encarregat a un dissenyador de prestigi la realització de una nova peça amb la voluntat de que renovi l'univers formal existent al Museu. El disseny d'enguany ha estat realitzat per Miguel Milá, una de les firmes més prestigioses del disseny català i europeu (veure currículum adjunt)

El càntir és d'edició limitada

Per la producció de la nova peça s'ha comptat amb un grapat d'artesans sense el qual no hauria estat possible: les maquetes inicials les ha fet Jordi Cases, el model, la matriu i els motlles han estat realitzats al taller de Claudi de José de Montgat. La producció l'han fet Gómez y Gómez Artesanos, de Caldes de Montbui i la Direcció de producció i coordinació ha anat a càrrec de Quim Larrea.

Durant el dia 4 d'agost, Diada de Sant Domènec, es celebrarà l'acte de benedicció a les 11,30h a la font del Carrer Gran. Segons la tradició, les aigües de la font de Sant Domènec un cop beneïdes tenen propietats remeieres si l'aigua es posa en un càntir totalment nou. Cada any durant el matí del 4 d'agost beneïm l'aigua de la font del Sant i també els càntirs editats especialment per l'ocasió.

El càntir es podrà adquirir al preu de 23 euros després de la seva benedicció a la parada del costat de la font i durant els dies de la Festa Major 4, 5 i 6 per la tarda de 18 a 21h, a la parada que hi haurà al Carrer Gran, davant de la Biblioteca. Tant abans com després de la Festa del Càntir es vendrà, fins a esgotar les seves existències, al Museu del Càntir.

Cada càntir es lliura amb la seva caixa individual personalitzada amb l'esbós original del càntir fer pel propi Milá.

Miguel Milá, un referent del disseny

Miguel Milá representa com ningú al disseny espanyol. Membre de la generació dels pioners del disseny dels anys 50, ha vist com alguns dels seus mobles i llums s'han convertit en autèntics clàssics.

Va començar a treballar com a interiorista a l'estudi d'arquitectura del seu germà Alfonso i de Federico Correa. Era una època de crisi, a finals dels cinquanta, en què amb prou feines se sabia què era el disseny industrial. Davant l'escassetat d'objectes, mitjans i matèries primeres de l'època, aviat comença a dissenyar els seus propis mobles i llums, que no triga a produir a través de la seva empresa, Tramo, muntada amb dos amics, els arquitectes F. Ribas Barangé i E . Pérez Ullibarri. Sense saber-ho, havia encarrilat la seva carrera cap al disseny industrial.

De Tramo (Trabajos Molestos) sorgiran les versions prèvies a les famoses llums TMC de 1958 i TMM de 1961, "clàssics intemporals" que continuen venent-se generacions després. Més endavant fundarà el seu propi estudi de disseny i interiorisme.

Participa en la creació de l'ADI FAD al costat d'André Ricard, Antonio de Moragas, Oriol Bohigas, Alexandre Cirici Pellicer, Manel Cases, Rafael Marquina i Ramón Marinel·lo, entre d'altres. Des de la seva fundació, aquesta associació es dedicarà a difondre el disseny espanyol a l'estranger i a connectar als joves professionals espanyols amb l'exterior.

Miguel Milá ha exercit un paper fonamental en la història del disseny català modern. El seu treball s'ha basat en posar al dia la tradició: diverses de les seves peces han superat les circumstàncies en què es van produir i mantenen avui dia la seva validesa, "gràcies a haver nascut en una època en què es valorava el rigor i l'honestedat", afirma Milá. El 1987 va ser reconegut amb la primera edició del Premi Nacional de Disseny i el 2008 ha rebut el Compasso D'Oro com a reconeixement a la seva trajectòria professional i la seva contribució a la difusió del disseny espanyol a l'estranger.