HISTÒRIA

SEGLE XVII - 1975: PRECEDENTS DEL MUSEU

L'Aplec de Sant Domènec (s. XVII-XIX)
Durant el segle XVII, un "vot de poble" a Sant Domènec, patró de les aigües, va ser beneficiós en protegir el poble d'Argentona contra una greu pesta que va assolar Catalunya  , fet que va donar lloc a un tradicional aplec celebrat el dia 4 d'agost, diada de Sant Domènec. L'antic aplec  va acabar convertint-se en la festa major del poble, i de la festa de sant Domènec només en va quedar la benedicció de les aigües de la font de Sant Domènec.

Any 1951: La Festa del Càntir
L'aplec va ser recuperat l'any 1951 com a Festa del Càntir gràcies a l'interès dels "Amics d'Argentona", amb la personalitat de Jaume Clavell i Nogueras (Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya) al capdavant. Des de llavors, cada 4 d'agost, diada de Sant Domènec i Festa Major d'Argentona, se celebra la Festa del Càntir, en què el càntir és el seu principal centre d'interès.

Amb motiu del 25è aniversari de la Festa del Càntir, l'any 1975,  es va decidir obrir  a Argentona el primer museu monogràfic sobre càntirs. El museu va ser instal·lat en una bella  casa d'estil gòtic tardà donada a l'Ajuntament de la vila pels fills de Joan Rectoret i Rigola.

Venda de càntirs en la primera edició de la Festa del Càntir (1951

Venent càntirs en la segona festa (1952)

Processó cap a la font, amb la imatge de Sant Domènec (1968)

Antic_museu_1975.jpg (16960 bytes)

ANY 1975: CREACIÓ DEL MUSEU

L'any 1975 va ser inaugurat el Museu del Càntir, mercès a la donació inicial del seu impulsor, en Jaume Clavell i Nogueras. Amb el temps, el museu ha anat incrementant les seves col·leccions mercès a les contínues compres de nous exemplars i també gràcies a generoses donacions rebudes. En aquests moments, la col·lecció del museu té més de 2.300 exemplars, els més importants dels quals poden ser contemplats a les noves sales del museu.

En els seus primers anys, el museu va ser portat per l'entitat "Amics del Museu del Càntir",  si bé actualment  està gestionat pel Patronat Municipal del Museu del Càntir d'Argentona, organisme autònom de l'Ajuntament d'Argentona creat l'any 1985, en el qual hi són presents les col·laboradors del museu, personalitats de la cultura local i representants dels grups polítics municipals. El 1986 es professionalitza la gestió del museu amb el nomenament de Oriol Calvo Vergés com a Director Gerent de la institució. La  tasca realitzada ha estat àmplia i diversa, amb l'objectiu principal de dotar el museu d'unes modernes instal·lacions museogràfiques i dinamitzar l'activitat cultural.

L'any 1997 el museu va haver de tancar les seves portes al públic degut a detectar-se greus deficiències estructurals en l'edifici de la casa gòtica. Després de diverses gestions, es va decidir instal·lar el museu en la casa de cultura, un edifici de recent construcció, molt més ampli i preparat que l'anterior per acollir el museu. El nou museu seria de disseny completament nou i d'acord amb les actuals tècniques de la museologia.

Antiga seu del museu (1975)

Sala de la llar de foc de la seu antiga (1975)

Sala de la seu antiga (1975)

ANY 2000: INAUGURACIÓ DE LA NOVA SEU

Finament, després de tres anys de projectes, pressupostos i obres, el dia 20 de juliol del 2000 a ser inaugurada la nova seu del Museu del Càntir d'Argentona, un equipament amb més de 800 m2 de superfície amb molt bons serveis al públic i, sobretot, unes sales d'exposició modernes, amb un gran sentit didàctic i amb un exposició rigorosa i atractiva per a tots els públics. Un museu que no serà estàtic, sinó canviant, mercès a haver dedicat bona part de les seves sales a exposicions temàtiques i temporals que aniran canviant successivament.

El nou museu ha tingut una excel·lent acollida entre el públic que ja l'ha visitat. Ara tenim el repte de convertir-lo en un gran centre  que irradiï  cultura, dinàmic i atractiu a nous públics. Si encara no hi has estat, a través d'aquestes pàgines el podràs conèixer una mica millor.

Visita al museu amb les autoritats el dia de la seva inauguració

Espectacle inaugural de la nova seu (2000)

Una de les sales del nou edifici del museu